Pohony vjezdových bran
K řešení pohonu vjezdových bran přistupujeme individuálně. Na jednu stranu je pravda, že sortiment v oblasti elektrických pohonů je bohatý, na druhou stranu dobře víme, že pro návrh správného řešení nestačí pouze správné katalogové parametry. Musíme brát zřetel na bezpečnost, okolní prostředí, konstrukci brány, váhu brány, požadavky na dojezd či rychlost otevření, četnost otevření, kombinace dálkového ovládání s dalšími prvky jako jsou ovládání garážových vrat, osvětlení atd. To je důvod, proč na našich stránkách nenaleznete katalog všech možných pohonů a možného příslušenství, ale pouze infomace pro rámcovou představu toho, co běžně instalujeme.
Návrh správného pohonu vjezdové brány konkrétně pro váš projekt najdete až v nabídce od nás. Dobře zvolený typ pohonu je tak zcela zásadní pro funkčnost a životnost celého řešení vjezdové brány. U našich nabídek vám vždy a odůvodněně doporučíme ideální typ pohonu.
V našich projektech najdete výrobky od osvědčených značek FAAC, GENIUS nebo TOUSEK. Naše brány samozřejmě budou fungovat i s jinými výrobci, avšak v případě montáže nabízíme pouze tyto, které máme odzkoušené a na něž jsme schopni nabídnout i vyšší než dvouletou záruku.
Všechny uvedené pohony vjezdových bran při výpadku proudu mají možnost odblokování klíčem a odpojením motoru pomocí spojky. Lze je tedy běžně i manuálně otevřít.
Elektrické pohony vjezdových bran se rozdělují na dvě kategorie:
- Pohony pro brány posuvné
- Pístové pohony pro brány křídlové
- Ramínkové/pákové pohony pro brány křídlové
- Podzemní pohony pro brány křídlové
- Hydraulické pohony pro brány křídlové
POHONY POSUVNÝCH BRAN
Jak název napovídá, slouží k vodorovnému posunu brány v jednom směru. Princip pohonu posuvné brány je založen na konstrukci elektrického motoru se šnekovou převodovkou, díky které přenáší silový moment pohybu na ozubený hřeben upevněný na samotnou bránu. Z důvodu vysoké životnosti osazujeme na naše brány vždy ocelový hřeben.
Konstrukce pohonu posuvné brány vyhovuje pro ovládání těchto bran
Samonosná brána | Vedená brána | Teleskopická samonosná brána |
Teleskopická vedená brána |
V našich projektech najdete výrobky od osvědčených značek FAAC, GENIUS nebo TOUSEK. Naše brány samozřejmě budou fungovat i s jinými výrobci, avšak v případě montáže nabízíme pouze tyto, které máme odzkoušené a na něž držíme záruku.
Při navrhování typu motoru jde o vlastní výkon motoru, který se dimenzuje pro danou hmotnost a typ brán. U motorů pro posuvné brány jsou v nabídce také motory s napojením na 230V a na 24V s odůvodněním pro daný běžný či vyšší počet cyklů otevírání. Navíc v této kategorii jsou také motory na 400V pro třífázové připojení, které jsou určeny pro extrémně těžké a velké brány do 3,5 tuny hmotnosti.
Specialitou, která se využívá při realizaci teleskopických bran a bran s požadavkem rychlého otevření a uzavření, jsou motory s měnitelnou rychlostí otáčení a tím měnitelnou rychlostí posuvu brány. Další specialitou jsou motory s N-kodéry, u kterých je možnost regulováním otáček motoru a tím posuvu rychlosti brány pomocí referenčních bodů na hřebenu brány. Oba typy těchto motorů mají také možnost plynulého rozjezdu a dojezdu brány.
PÍSTOVÉ POHONY PRO KŘÍDLOVÉ BRÁNY
Pístové pohony jsou nejběžnější a nejpoužívanější konstrukční typy z důvodu své jednoduchosti, příznivé ceny a spolehlivosti.
V principu jde o elektromotory se šroubovou převodovkou a pohybovým šroubem, který je ukrytý v dutině "pístu". Tento pohon je určen pro otevírání křídel směrem dovnitř.
Tato konstrukce pohonu křídlové brány vyhovuje pro ovládání těchto bran
Jednokřídlá brána | Dvoukřídlá brána | Dvoudílná skládací brána |
Čtyřdílná skládací brána |
Jednotlivé typy pístových pohonů zákazníkům doporučujeme podle vlastní konstrukce křídlové brány. Tím se rozumí její velikost, hmotnost a typ plošné výplně. Svůj vliv na to má nejen hmotnost křídel brány, ale také její plošná výplň, délka křídla, ale také povětrnostní podmínky v dané lokalitě, četnost otevírání atd. U větších křídel bran od 2,5m do 4m se pak navíc přidá větší moment setrvačnosti, který také klade velké nároky na dobrou konstrukci pohomu. Dalším hlediskem je četnost otevírání, kdy je nutné předem znát jakou frekvencí se budou vrata otevírat. Je zcela zanedbatelné dochází-li k otevření brány několikrát za hodinu, ale je zcela zásadní má-li se brána otevírat a zavírat stále do kola po dobu několika hodin.
Motory se proto vyrábějí ve dvou provedeních napájení, 230V a 24V. Rozdíl je v tom, že motory konstruované na 230V mají omezený provoz udávaný v cyklech za hodinu a motory na 24V mají možnost nepřetržitého provozu.
RAMÍNKOVÉ/PÁKOVÉ POHONY PRO KŘÍDLOVÉ BRÁNY
Jde o samostatnou konstrukční kategorii pohonů vjezdových bran, pro kterou platí všechny zásady pístových pohonů. Rozdíl je v možnosti větší variability použití a montážního osazení křídla brány v rámci šířky nosné zdi, či sloupů. Dále je u těchto pohonů konstrukčně možné otevírání křídel dovnitř či ven. Navíc ramínkový/pákový pohon nabízí možnosti i většího otevření křídel až o 120° (oproti cca 110° u ostatních pohonů).
Tato konstrukce pohonu křídlové brány vyhovuje pro ovládání těchto bran
Jednokřídlá brána | Dvoukřídlá brána | Dvoudílná skládací brána |
Čtyřdílná skládací brána |
Důvodem, proč použít ramínkový pohon je skutečnost, že pístové pohony mají strikně danou možnost montáže křídel vrat na osu sloupu v rámci možností pákových poměrů a jsou konstruované pro otevírání dovnitř. To platí hlavně u širokých zděných sloupů a zdí, do kterých se kotví panty. Obecně tedy nelze při užití pístových motorů instalovat křídlo do prostoru silné zdi či sloupu doprostřed, ale vždy na její kraj směrem k motoru – tzn. směrem dovnitř. Ramínkové pohony motory tuto nevýhodu řeší použitím kloubu páky, která umožňuje vyšší montážní variabilitu.
PODZEMNÍ POHONY PRO KŘÍDLOVÉ BRÁNY
Jedná se o speciální pohony u nichž, jak už názvem napovídá, je motor skryt pod povrchem vjezdu. Konstrukčně jde o dostatečně silné motory se šnekovou převodovkou, které jsou osazeny v ose pantů. Křídlo brány je na nich v podstatě posazeno přes redukční díl. Výhodou těchto motorů je některými zákazníky požadovaná skutečnost, že pohon není vidět. Nevýhodou je jejich potřeba důkladného stavebního zabudování a vybudování odvodu vody do kanalizace.
Pohon zabudovaný v zemi musí být stavebně důkladně drenážován, aby se vněm nemohla držet voda, protože ta pak v zimním období zamrzne a motor se zničí.
Tato konstrukce pohonu křídlové brány vyhovuje pro ovládání těchto bran:
Jednokřídlá brána | Dvoukřídlá brána | Dvoudílná skládací brána |
Čtyřdílná skládací brána |
HYDRAULICKÉ POHONY PRO KŘÍDLOVÉ BRÁNY
Jde o zcela speciální pohony křídlových bran, které v sobě sdružují elektromotorický pohon pro hydraulickou jednotku, která finálně vykonává vlastní práci pomocí hydraulického pístu. Výhodou těchto pohonů je velká síla, kterou umí vyvinout, možnost použití u velkých křídel až do délky 6m, velice tichý chod a poměrně dobrá frekvence použití. To je spíše limitován reálnou rychlostí zavření a otevření křídel v hodině. Nevýhodou je složitější kabeláž, vyšší pořizovací cena a možné problémy v zimním období, protože větší mrazy příliš provozu hydrauliky nesvědčí.
Tato konstrukce pohonu křídlové brány vyhovuje pro ovládání těchto bran:
Jednokřídlá brána | Dvoukřídlá brána | Dvoudílná skládací brána |
Čtyřdílná skládací brána |